anitapolet.nl

Aprilia RS 457 RIJTEST

Aprilia RS 457

Deze motor verdient een goede introductie: de nieuwste Aprilia RS 457, uitgebracht in 2024, en ik heb hem voor jullie getest. Op de motorbeurs heb ik contact gelegd met Aprilia Nederland, waar deze gave motor voor het eerst in Nederland te zien was. Daar ontstond het idee: ik ga een rijtest doen van de Aprilia RS 457. Waarom? Omdat dit wel eens de PERFECTE motor voor beginners zou kunnen zijn. En ik ga je precies vertellen of dat zo is of niet.

What about the RS 457?

De Aprilia RS 457 heeft een geavanceerde vloeistofgekoelde parallelle tweecilindermotor en levert een vermogen van 35 kW, het maximum voor een motor die met een A2-rijbewijs gereden mag worden. Dankzij het lage drooggewicht van slechts 159 kg heeft de Aprilia RS 457 een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding. Met een natgewicht van 175 kg wanneer de tank 90% gevuld is, is deze motor ideaal voor A2-rijders met 47 pk, wat echt meer dan voldoende is voor een eerste motor.

De motor is uitgerust met LED-verlichting, wat er tof uitziet, en heeft ook ABS en traction control, waardoor hij erg veilig is. Daarnaast zijn er drie verschillende rijmodi en een TFT-scherm. Een leuke functie die ik persoonlijk waardeer, is dat alle knopjes op het stuur verlicht zijn met LED-verlichting, zodat je ook in het donker goed kunt zien waar alles zit.

Voor de overige specificaties en meer details wil ik je naar de Aprilia website doorverwijzen!

Eerste indruk van de Aprilia

Op mijn ZX-6R ben ik naar Breda gereden om de Aprilia op te halen. Eerlijk gezegd vind ik sportmotoren niet geschikt voor de straat, maar puur voor circuitrijden. Natuurlijk heb ik de Aprilia niet op het circuit getest, dus moest ik deze ‘sport’ motor op straat uitproberen. De motor werd naar buiten gereden en gestart, en ik was positief verrast door het geluid van de standaard uitlaat. Na uitleg over de verschillende modi en instellingen was het tijd voor het moment van de waarheid: wat is de zithoogte van deze motor?

In de video hieronder kun je zien hoe ik op de motor ga zitten en hem van de standaard haal. Hoog? Dat valt mee. Maar de motor is ontzettend licht, dus eigenlijk niet zo spannend. Je ziet namelijk dat zodra ik goed zit, ik mijn voet bijna plat kan zetten. Ik draag race laarzen, dus als je sneakers of andere motorschoenen met een dikkere zool draagt, kun je waarschijnlijk je voet volledig plat op de grond zetten.

Naast de zithoogte vind ik de looks van deze motor ook waanzinnig, maar dat heb ik sowieso met Aprilia. Het zijn gewoon prachtige motoren en deze Aprilia RS 457 is wat betreft uiterlijk absoluut een blikvanger.

De rijtest

Omdat ik na het ophalen van de Aprilia een afspraak had in Nijmegen, heb ik meteen 1,5 uur lang op de snelweg gereden en ik moet zeggen: ik was positief verrast. Ik rijd zelf een Kawasaki ZX-6R (110 pk) en een Kawasaki ZH2 (207 pk), en nu zat ik opeens op een motor met 47 pk. Ik had verwacht dat ik het niet leuk zou vinden. Maar door te rijden op een motor met zo weinig vermogen, realiseerde ik me weer dat je op de Nederlandse snelwegen eigenlijk niet meer nodig hebt. De motor is niet snel op rechte stukken, maar heeft wel relatief veel koppel onderin, dus hij is zeker niet traag.

Deze motor verbaasde me gewoon in alle opzichten, maar vooral in de bochten. WOW! Ik nam een paar bochten met hoge snelheid en deze motor bleef maar trekken. Ik kon bijna vol gas door de bochten gaan en ik zat oprecht te gillen van plezier.

1000 cc VS 457 cc

Ik ben gewend om met mijn 1000 cc motor op straat mijn gas goed te doseren en ervoor te zorgen dat ik niet te veel gas geef in een bocht. Doe ik dat wel, dan word ik letterlijk uit de bocht geduwd. Maar deze motor gaf me vanaf het moment dat ik erop stapte een enorm veilig gevoel en de zekerheid dat je in de bochten gewoon op het gas kunt blijven.

Christian van Aprilia vertelde me dat er MotoGP-coureurs op de RS 457 hebben gereden op het circuit en dat ze er veel plezier aan beleefden. Dit vertelde hij me voordat ik op de motor stapte en tijdens mijn rit begreep ik precies waarom ze zoveel plezier hadden. Het testen van deze motor op straat? Een toffe ervaring. Het testen van deze motor op het circuit? De ultieme ervaring, en dan kun je echt zien hoe leuk en indrukwekkend zo’n motor met weinig vermogen kan zijn. Ik zou niets liever willen dan zo’n kleine, lichte motor over het circuit sturen. I LOVE IT.

Meer eigenschappen

Omdat deze motor gericht is op beginnende motorrijders is deze motor heel erg veilig en dit merk je ook. Je hebt ABS en traction control. Ook heb je drie riding modes wat ervoor zorgt dat je kan doseren hoe je wil rijden. Ik heb constant op sport gereden omdat de motor dan het snelste reageert en het meest fun is. Nu begrijp ik als je net begint dat het mega fijn is dat je de keuze kan maken wanneer het bijvoorbeeld regent of wanneer je zuinig wil rijden om even de rij modus aan te passen naar voorkeur.

Daarnaast heeft deze motor een duidelijk scherm waarin je alles kan aflezen (TFT). Wanneer je de motor start kan je zien dat de motor nog koud is, dit geeft de Aprilia aan middels een kleurtje (blauw) en letterlijk de tekst ‘cold’. Zodra de motor warm is kan je hoog in touren rijden zonder de motor te beschadigen en staat er ‘oke’. Ook kan je je lap time bijhouden, je topsnelheid en het verbruik van de motor zien. Deze motor is luxe uitgerust wat ik echt heel erg tof vind voor zo’n ‘beginners’ fiets. Het enige wat ik mis is de quickshifter (liefst up- en downshift), dit zou het comfort van deze motorrijden enorm vergroten, ook al is de koppeling ontzettend licht. Ik heb oprecht nog nooit een motor gereden met zo’n lichte koppeling. Maar als je eenmaal een QS gewend bent wil je nooit meer anders. Dit zou de motor echt van een 9 naar een 10 brengen. Overigens is deze ook gewoon optioneel en kan je deze voor geloof ik 200 a 300 euro aanschaffen.

De looks van de Aprilia RS 457

Zoals ik aan het begin al zei, vind ik Aprilia-motoren ontzettend mooi. Ze zijn echt prachtig en het is duidelijk dat ze met vakmanschap zijn gemaakt. De motor heeft ledverlichting, waarbij de knipperlichten aan de voorkant zijn geïntegreerd. Het motorblok is onderdeel van het frame, dat via het blok van voor naar achter loopt. De Aprilia RS 457 is verkrijgbaar in drie kleuren: PRISMATIC DARK, OPALESCENT LIGHT en RACING STRIPES. Ik had de motor in de Racing Stripes-kleurstelling en persoonlijk vind ik dit de mooiste livery. Als ik de motor zelf zou aanschaffen, zou ik voor deze kleur kiezen. Verder is het ideaal dat de clip-ons bovenop het stuur zitten, waardoor je iets rechter op zit dan op een standaard sportmotor.

Mijn conclusie

Is deze motor de perfecte beginnersmotor? JA. Het is niet de goedkoopste beginnersmotor, deze Aprilia heeft namelijk een vanaf prijs van € 8.199 euro. Maar los van dat vind ik deze motor de prijs meer dan waard. Ook als je wil starten met rijvaardigheidstrainingen of iets dergelijks dan is dit de geschikte motor. Je leert, ook als je klein bent, omgaan met een relatief licht gewicht motor en je leert wel echt rijden. Niet mega veel vermogen, maar perfect om mee te beginnen. Quickshifter erop laten zetten en gaan! Ik ben positief verrast in ieder opzicht en zou deze motor ontzettend graag op het circuit willen rijden, lijkt mij echt waanzinnig. Dus ben je op zoek naar een perfecte beginnersmotor, of ben je klein en op zoek naar een motor? Dan is dit wel een parel hoor!

k wil Aprilia Nederland enorm bedanken voor de mogelijkheid om als eerste Nederlander de rijtest met de nieuwe Aprilia RS 457 te mogen doen! Meer rijtesten? Check hier!

Verder Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate »