Anita, zou je het leuk vinden om Suzuki’s te testen? Mijn eerste reactie was: mega leuk dat een merk waar ik nog nooit iets mee heb gedaan mij benaderde. Mijn volgende gedachte was dat ik tot nu toe nog geen Suzuki-motor gereden heb die ik echt leuk vond, dus dit is nog een mooiere uitdaging, toch? Inmiddels heb ik beide motoren getest en heb ik een hele sterke mening over deze motoren. Die wil ik graag met jullie delen. In deze tekst ga ik praten over de Suzuki GSX-S1000, in de rijtest.
What about the GSX-S1000?
De Suzuki GSX-S1000 van 2025, what about it? De Suzuki GSX-S1000 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde viercilindermotor met een vermogen van 112 kW (152 pk), wat zorgt voor een krachtige en soepele rijervaring. Met een drooggewicht van ongeveer 208 kg is de GSX-S1000 een wendbare en sportieve naked bike, die zowel op de weg als in de stad uitstekend presteert.
De motor is uitgerust met LED-verlichting die niet alleen modern oogt, maar ook zorgt voor optimale zichtbaarheid. Veiligheid wordt gewaarborgd door het geïntegreerde ABS-systeem en traction control, zodat je onder diverse omstandigheden controle houdt. Daarnaast biedt de GSX-S1000 verschillende rijmodi, die je helpen de motor af te stemmen op jouw rijstijl en de omstandigheden. Het heldere TFT-kleurenscherm geeft alle belangrijke informatie overzichtelijk weer.
Een extra fijne feature is dat het dashboard via Bluetooth verbonden kan worden met je telefoon, waardoor je bijvoorbeeld navigatie en inkomende oproepen eenvoudig kunt bekijken en bedienen.
Voor meer specificaties en details verwijs ik je graag door naar de Suzuki-website!


Eerste indruk van de Suzuki
Mijn eerste indruk is goed, het blijft een Suzuki. Naar mijn mening is er met de oudere modellen ook niet heel veel veranderd, mede omdat deze natuurlijk de mooie blauwe kleur heeft. Maar vooral aan de voorzijde zie je dat er veel veranderd is. Het ‘gezichtje’ van de Suzuki is veranderd door er twee koplampen onder elkaar te plaatsen. Het is even wennen, maar ik moet Suzuki nageven dat het wel erg creatief is. Deze motor had ook al wat aanpassingen die je niet standaard hebt bij de aanschaf van deze motor. Er zit namelijk een Yoshimura-uitlaat op, valblokken, een ander windscherm, een verkorte kentekenplaathouder en andere spiegels. Deze Suzuki is dus wel echt volledig en je kunt hem nog veel meer customizen zoals je zelf wilt. Ook viel het mij op dat het stuur erg breed is, maar verder, ja, het blijft een Suzuki en ik vind het wel echt een mooie motor.
De Rijtest
Het eerste wat ik ging testen, is de motor Tiny People Approved? Nee. De motor is best hoog, niet per se heel erg zwaar maar wel hoog. Daarnaast merkte ik vrij snel, toen ik wegreed, dat het zadel bizar comfortabel is, enorm zacht en echt alsof je gewoon op een stoel zit. Ook was het wel echt even wennen aan de koppeling. Het aangrijpingspunt is erg snel, waardoor ik iets anders moet doseren dan bij bijvoorbeeld mijn eigen motoren. Zoals ik eerder al aangaf, heeft de motor een relatief breed stuur, wat ik niet helemaal begrijp. Dat had voor mij wat smaller gemogen om nog iets meer comfort te bieden, maar daarnaast rijdt het gewoon goed.
De motor stuurt makkelijk, voelt totaal niet zwaar of bokkerig aan en het gas is comfortabel te doseren. Je kan hard rijden, maar ook rustig toeren. Wat ik moet nageven, is dat ik erg onder de indruk ben van de quickshifter die erop zit. Ik had de instellingen van de motor allemaal op ‘minste hulp’ gezet, waardoor ik ook echt even lekker kon doorrijden zodat alles direct hard ingreep. Ik moet zeggen, die quickshifter is soepel, voelt fijn en met weinig kracht kan je in relatief goede toeren up- en downshiften. Ik ben fan. Een goede quickshifter is niet altijd vanzelfsprekend op een motor, maar ik kan zeggen dat Suzuki hier iets goeds heeft gedaan.
Naast dat de motor gemakkelijk stuurt, is hij ook comfortabel op oneven wegen, dus waar gaten in zitten of juist met veel drempels. Het voelt niet alsof ik mijn rug ieder moment kan breken, en het voelt ook alsof je, als je even snel ergens tussen wil, met 152 pk direct die power hebt die je wil. Ja, hij rijdt enorm goed!



Meer eigenschappen van deze Suzuki
Naast dat ik de motor gewoon goed vind rijden, vind ik het scherm ook erg comfortabel. Ik heb inmiddels al best veel motoren gereden waarbij de keuze op het scherm reuze is. Allerlei instellingen, allerlei verschillende knopjes, en ik krijg er helemaal de zenuwen van. Bij deze motor heb je precies de instellingen die je nodig hebt. Zodra je doorhebt welke knopjes je nodig hebt, werkt het perfect. Eigenlijk kan ik niks anders zeggen dan dat het gewoon een erg goede motor is. Het enige wat ik mis, is cruisecontrol. Voor zo’n comfortabele motor, waarop je echt serieuze kilometers kunt maken, zou cruisecontrol het echt afmaken. Oh, en het geluid van de uitlaat is ook echt ruim voldoende. Heel belangrijk.
De looks en de prijs
Zoals ik al eerder beschreef, hebben ze al best wat veranderingen gedaan aan deze motor. Dat maakt de motor in mijn ogen meteen al tien keer mooier. Andere spiegels en een verkorte kentekenplaathouder zijn echt een must voor een motor en zien er top uit. Ook heeft deze motor wat ‘carbon’ parts, wat voor mij niet helemaal nodig zou zijn, maar ik vind het er wel stoer uitzien. Overall vind ik het een mooie motor en is het een echte Suzuki met de blauwe kleur. Dit is natuurlijk ook allemaal te customizen; Suzuki heeft enorm veel kleurenopties met stickers e.d.
De nieuwprijs van deze motor is € 15.001,-. Persoonlijk vind ik dit wel iets aan de prijzige kant, maar je hebt er wel een motor voor waar je een lange tijd mee zou kunnen doen. Ik denk niet dat deze motor erg snel zou vervelen en dat, wanneer je bijvoorbeeld woon-werkverkeer ermee rijdt of lange reizen maakt, dit een ideale motor is. Als er cruise control op zou zitten en de opties die er nu opzitten standaard zouden zijn, zou ik de motor het waard vinden. Maar met de gedachte dat je al die upgrades er dan nog bij moet kopen, want dat maakt de motor wel echt mooi, vind ik het ietsje aan de prijzige kant. Daarbij moet ik wel zeggen dat de motor goed uitgerust is met rijmodi, techniek e.d., maar toch: iets aan de prijzige kant.

Mijn conclusie
Mijn conclusie over de Suzuki GSX-S1000 is eigenlijk best positief. Het is een echte Suzuki: betrouwbaar, krachtig en met dat kenmerkende blauwe uiterlijk dat ik altijd mooi vind. De motor rijdt soepel, stuurt makkelijk en het zadel is verrassend comfortabel, wat het perfect maakt voor zowel korte ritten als lange tochten. De quickshifter is echt een pluspunt en maakt het rijden extra plezierig. Wat ik mis is cruisecontrol; dat zou de motor echt afmaken, zeker gezien het comfort en de prestaties.
Qua design is er duidelijk aandacht besteed aan details zoals de nieuwe koplampen en de custom parts die deze motor al heeft. Dat maakt hem visueel net wat aantrekkelijker dan eerdere modellen. De prijs vind ik persoonlijk aan de hoge kant, zeker omdat je voor sommige upgrades extra moet betalen. Maar als je kijkt naar wat je ervoor terugkrijgt, een goed uitgeruste, krachtige en comfortabele motor die je lang plezier zal geven, dan snap ik ook wel waarom die prijs er staat.
Kortom, de Suzuki GSX-S1000 is voor mij een aanrader voor wie een sportieve naked bike zoekt die ook inzetbaar is voor dagelijkse ritten en langere reizen. Het is geen instapmodel voor iedereen, maar wie er de investering in wil doen krijgt een motor die je niet snel zal vervelen.