anitapolet.nl

5 tips voor kleine motorrijders

Klein zijn en motorrijden, onmogelijk? Een droom die nooit uitkomt? Een onrealistische gedachte? Nee, natuurlijk niet! Ik ga je precies uitleggen welke tips en tricks ervoor zorgen dat jij – ook als kleine motorrijder – zonder problemen én met een paar handige hulpmiddelen prima je motorrijbewijs kunt halen. Heb je je rijbewijs al? Dan zijn deze tips natuurlijk ook op jou van toepassing! Ik ben Anita, en ik rijd inmiddels al meer dan vijf jaar motor. Met mijn 1,56 meter heb ik al heel wat verschillende motoren gehad en er nog veel meer geprobeerd, check dat hier.

Motor verlagen

Dit is eigenlijk de meest voor de hand liggende optie, en dat is ook precies waarom het zo populair is: veel motoren zijn met een verlagingssetje heel gemakkelijk te verlagen. Dit kun je zelf doen als je handig bent, of iemand in je omgeving heeft die dat is. Over het algemeen doen motordealers dit ook, dus je kunt je gewoon laten informeren. Ik raad wel aan om de motor in zijn geheel te laten verlagen en niet alleen de voor- of achterkant. Dat draagt namelijk bij aan de rijkwaliteit van de motor. Wanneer je de motor volledig verlaagt, blijven de rijkwaliteiten zoveel mogelijk behouden – bespreek dit dus ook altijd met je dealer. Daarnaast kan ik je aanraden om bij een goede vriend van Tiny People Approved informatie in te winnen: https://www.thomsgarage.nl/.

Verhoogde motorrijschoenen

Als je op zoek bent naar motorlaarzen met een verhoogde zool, ben je niet de enige. Veel motorrijders, vooral met een kleiner postuur, kiezen hiervoor om gemakkelijker bij de grond te kunnen komen. Zelf ben ik ook een groot fan van verhoogde motorschoenen. In het begin had ik motorlaarzen met een hak, maar die vond ik niet echt praktisch omdat je met je hak toch niet echt aan de grond komt als de motor hoog is. Daarom kun je beter kijken naar een laars met een verhoogde zool. Hier zijn enkele opties die ik voor je heb gevonden:

  • Falco Zarah
  • Rev’it Pulse H2O
  • Richa Jade WP
  • Alpinestars Ava Dames Motorlaarzen
  • Daytona M-Star GTX black

Zelf ben ik enorm fan van verhoogde motorschoenen. In het begin had ik motorlaarzen met een hak, maar die vond ik niet echt praktisch, omdat je met je hak toch niet goed aan de grond komt als de motor echt hoog is. Daarom kun je beter kiezen voor een laars met een verhoogde zool. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel verschillende alternatieven, in allerlei soorten en looks!

Verlaagd zadel en/of vering

Als je een motor verlagen teveel van het goede vindt, is het ook een optie om een verlaagd zadel op je motor te zetten. Zo’n zadel kun je gewoon bij je dealer bestellen en zelf verwisselen met je huidige zadel. Het enige nadeel is dat deze vaak iets minder comfortabel zijn als je er langere tijd op zit. Je kunt je huidige zadel ook langs een zadelmaker brengen; zij kunnen de voering deels verwijderen, waardoor het zadel iets verlaagd wordt.

Naast zadelaanpassingen is het ook mogelijk om de vering iets te verstellen, waardoor je motor een klein stukje zakt. Dit effect is echter minimaal. Zowel een verlaagd zadel als een aangepaste vering schelen dus maar weinig. Als de motor echt te hoog is, raad ik daarom toch aan om de motor volledig te verlagen. Ook deze opties kun je altijd bespreken met je dealer!

Een lage en/of lichte eerste motor

Naast dat je je motor kunt laten verlagen, is het natuurlijk ook een optie om als eerste motor te kiezen voor een lage en lichte motor, om het jezelf iets makkelijker te maken. Door te kiezen voor een lichte motor (tot ongeveer 180 kilo) heb je al minder te maken met het zware kantelgewicht van de motor, waardoor deze makkelijker te houden is en je dus meer vertrouwen krijgt.

Daarnaast is het, mits je het mooi vindt, natuurlijk ook mogelijk om een chopper, bobber of cruiser aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan een Honda Rebel of Kawasaki Vulcan.

De juiste techniek

Naast dat je verhoogde schoenen draagt, een verlaagd zadel gebruikt, je motor laat verlagen of een lichte motor aanschaft, is techniek ook enorm belangrijk. De rijscholen die zijn aangesloten bij Tiny People Approved kunnen je de juiste begeleiding geven, maar mocht je dit niet krijgen, dan zijn hier wat tips:

  • Neem altijd de rust. Wanneer je het in de haast probeert, maak je juist onnodige foutjes.
  • Kijk altijd vooruit. Zorg dat je een duidelijk punt voor je hebt en focus daarop.
  • Zet bij stilstand altijd je rechtervoet aan de grond. Houd je linkervoet op het stepje, zodat je altijd kunt schakelen.
  • Leer je motor manouvreren met je lichaamsgewicht. Zet je motor rustig over, en gebruik je heup om de motor te bewegen.
  • Kijk extra vooruit. Door altijd voorbereid te zijn, weet je zeker dat je op situaties kunt anticiperen.
  • Kies wat voor jou werkt. Volg niet blind de rest, maar neem je tijd. Bijvoorbeeld: parkeren op een stoepje kan lastig zijn als je halverwege stil staat. Wacht op een afstandje en zet de motor rustig neer, eventueel door ernaast te lopen.
  • Confidence! Het allerbelangrijkste is dat je gelooft dat je het kan.

Conclusie:

Er zijn heel veel manieren waarop jij er alsnog voor kunt zorgen dat je prima kunt motorrijden, ook al ben je klein. Maar het allerbelangrijkste is een gezonde dosis confidence. Zeggen mensen in je omgeving dat je het niet kunt? Laat dat los. Ik kan het ook, dus jij kunt het ook. Luister goed naar de instructies, heb vertrouwen in jezelf en – most of all – geniet van hetgeen wat je zo graag wilt.

Wil je meer tips of erover praten? Voel je vrij om mij een berichtje te sturen op mijn social media-kanalen: @anitapolet_. Of je mag altijd een mailtje sturen naar info@apoletsocials.nl.

Verder Bericht

Laat een reactie achter

© 2025 anitapolet.nl

Translate »