anitapolet.nl

Kawasaki Z900 rijtest

De Kawasaki Z900, een van de populairste Naked bikes van 2022. Een fijne compact gebouwde motor om mee te rijden, ontzettend mooi om naar te kijken en desondanks het gewicht erg wendbaar. Tijd dus voor een rijtest met DE Kawasaki Z900. Deze motor verdient het dan ook zeker om uitgelicht te worden.

Kawasaki Z900 motorblok

Deze motor rijdt alsof je op een wolkje rijdt. Hoe dit kan? Deze motor is uitgerust met een 948cc parallel 4 cilinder. Tijdens het rijden in de stad erg comfortabel en extreem ‘vloeiend’. De motor beschik standaard over 92,2 KW wat dus gelijk staat aan 125PK. Dit vermogen komt het meest tot zijn recht bij 9.500 tpm. Dit merk je dan voornamelijk ook wanneer je nog even gauw wil inhalen of bijvoorbeeld een snelweg op rijdt. Wanneer het gas kalm en met een zachte hand bediend wordt is de motor erg vergevingsgezind en stabiel. Maar zodra je het gas flink opentrekt grijpt het KTRC wat staat voor Kawasaki Traction Control, wel even in. Hier merk je eigenlijk niks van, enkel dat de motor grip probeert te behouden en alsnog zo snel mogelijk probeert op te trekken.

Extra vermogen

Nu beschikt deze Z900 normaal gesproken standaard over 125PK wat dus gelijk staat aan 92,2 KW. Nu is mijn motor door de vorige eigenaar bij Druijf racing in Lunteren laten tunen. Dit resulteert erin dat mijn motor nu op een vermogen van 145 PK zit, wat de motor echt powervol maakt. Ik heb een weekend lang een rijtest kunnen doen met de Kawasaki Z900. Hierdoor heb ik een goed referentie materiaal met het standaard vermogen en de opgevoerde variant. Het verschil zit voornamelijk in het nog sneller optrekken en dat het gas gevoeliger is, het voelt nu echt als een raket. Die KTRC grijpt net even iets sneller in, wanneer je hard optrekt over een bijvoorbeeld een weg met hobbels en gaten is hij nog meer opzoek naar grip, het is allemaal nog speelser en nog leuker. Waarbij de standaard erg comfortabel en wel vermogen heeft maar misschien door de 4 cillinder een beetje tam is, waarmee je zowel rustig kan rijden door de stad. Staat daar tegenover wel dat wanneer je het gas ook open gooit, je echt wegschiet. Het is dus voor zowel sportieve rijders als mensen die wel vermogen willen maar wel nog normaal willen rijden, de ideale motor.

Elektronica van de Z900

Vanaf het 2020 model beschikt de motor over een volledig TFT-kleurenscherm, dit zorgt voor een luxere en hoogwaardige uitstraling in tegenstelling tot de vorige modellen. Naast het TFT-kleurenscherm is de motor volledig uitgerust met LED verlichting. Om het rijplezier te vergroten beschikt de motor over verschillende Rijmodi. Deze modi’s heb ik tijdens de rijtest op deze Kawasaki Z900 dan ook uitgebreid uitgetest. De verschillende modi’s maken het rijplezier in verschillende omstandigheden onder andere leuker, aangenamer, uitdagender en bijvoorbeeld ook veiliger (rain modus). Door de verschillende standen kun je gaan spelen met wat jezelf fijn vindt en wat past bij waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

Het rijwielgedeelte

Ja de motor is relatief gezien nog erg nieuw en er staan weinig kilometers op de teller. Ook heeft dit natuurlijk te maken met goed onderhoud, maar remmen is erg wel echt mega comfortabel. Het vergt weinig ‘kracht’ om op een geleidelijke manier toch relatief hard af te remmen. En noodstop heb ik tijdens de rijtest niet hoeven doen, maar hard remmen door een auto die onverwachtse capriolen uithaalt, is zeker gebeurd. Het voelt steady en veilig aan, ook de vering is comfortabel. Technisch gezien, beschikt de Z900 voor over dubbele semi-zwevende remschijven. Achter beschikt de Z900 over een enkele remschijf.

Wat betreft vering, hierover deel ik mijn eigen ervaring maar dit verschilt uiteraard met hoe de vering is afgesteld en het gewicht erop. Ik ben een licht gewicht dus ik merk bij het afremmen de voorvering, en bij hobbels enigszins dat het meewerkt. Verder is het een 41 mm omgekeerde voorvork met uitgaande en compressie demping en instelbare veervoorspanning. Aan de achterkant heeft de motor horizontale Back-link, met uitgaande demping en instelbare veervoorspanning. Dit zijn enkele technische aspecten die ik graag toch wil delen.

De zithouding is bij de Z900 ook iets anders dan wat je normaal gewend bent bij een Naked bike. De zithouding is iets agressiever/sportiever. Ik heb door mijn kortere bovenlichaam en armen al helemaal dat ik iets verder naar voren gebogen zit, maar dit is ook wel de bedoeling van de houding bij deze motor. En door mijn (gebrek) aan lengte, zit ik er dus nog ietsje sportiever op.

Geslaagde rijtest op de Kawasaki Z900? En voor wie is de motor nu echt?

Deze motor is voor iedereen! Waarom? Door de 4 cilinders rijdt de motor erg comfortabel maar is hij alsnog als je gas geeft wel snel. Mijn lengte is 1,56 en met een verlaagd zadel kan ik er prima op rijden. Dus wanneer je kleiner bent, is het ook zeker een aanrader. Echter, is de motor relatief zwaar namelijk 212KG nat. Dit is bij het rijden niet erg aan de order maar bij het verplaatsen is dit voornamelijk merkbaar. Naast het verlaagde zadel kan de motor nog iets verlaagd worden, maar daar komen weer nadelen bij kijken. In een bocht zal ik dan bijvoorbeeld sneller met een stepje aan de grond zitten. Omdat de motor relatief compact gebouwd is, kan het zijn dat wanneer je langer bent (en dan voornamelijk met lange benen) dat de motor ‘klein’ voelt. De motor is maar 1 meter hoog en de zithoogte van de nieuwste Z900 is maar 820mm. Dit kan er dus voor zorgen dat wanneer je wat langer bent, je na een lange tijd misschien last van je knieën kunt krijgen. Aan het vermogen zal het niet liggen maar qua zithouding kan het nadelig zijn.

Verder is de motor in zowel stad, als platteland als heuvels/bochtenterrein erg fijn te rijden. De opgevoerde variant die ik rijd is op bijvoorbeeld een klinkerweg of weg met veel hobbels en gaten wel iets nerveuzer op het gas, maar verder rijdt het ontzettend comfortabel.

En het aller belangrijkste, de motor is qua prijs voordelig voor wat je ervoor terugkrijgt. Qua looks is het een beest om te zien en er zijn ook zeker interessante uitlaatsystemen voor te krijgen. Ik ben, met vele anderen, ontzettend fan van deze motor en rij er met veel plezier op. Ik zou dan zeker ook hetzelfde aanraden om te doen. Met een goede rijtest kun je deze motor echt goed proberen en leren kennen. Bij veel verschillende bedrijven is zo’n motor te huur onder andere via Motorplanet Almere.

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate »