Wow, Anita op een super sport? Ja dat zie je goed! Ik heb de MV AGUSTA F4 1078 RR 312 op de proef gesteld met een rijtest. Eerste keer ooit dat ik heb gereden op een super sport motor en ook direct in meerdere weersomstandigheden. Behoorlijke wind, regen en heel veel zon en dus warmte. Ben je benieuwd hoe het mij als kleintje op een supersport motor van 190 pk afging? Keep reading…
What about this bike?
Persoonlijk heb ik deze motor nog nooit gezien, maar als ik naar de dm’s kijk, ben ik daar de enige in. Deze motor is natuurlijk een unieke verschijning om te zien, maar ook nog eens een echt beest om op te rijden. Voor mijn werk wilde ik graag foto’s maken met de nieuwste Shoei X-SPR pro. Dus ben ik een rondje gaan wandelen door de showroom bij Motorcity Amsterdam waar ik deze motor zag staan. Deze motor is door de vorige eigenaar verlaagd, waardoor ik gemakkelijk aan de grond kan met mijn voeten. Oké check, ik pas erop. What about the specs? Deze motor komt uit 2007 en beschikt over weinig luxe. Dit geeft de motor karakter, en als ik ergens van hou dan is dat het wel. Het droge gewicht zit op 192KG waar nog iets bijkomt met alle vloeistoffen. Ik vond zelf de motor erg licht in verhouding met mijn 212KG (nat) Z900. Het is een 4 cilinder, met 1078CC en 190PK. Op de website staat top speed 300, maar op de motor staat het nummer 312 wat de topsnelheid van deze motor moet aangeven. De motor heeft overigens geen ABS, de remmen zijn wel echt amazing, dus als je het weet hou je er ook rekening mee. Wat mij verbaasd is overigens de inhoud van de tank, er kan namelijk 21 liter in deze tank wat ervoor zorgt dat je een behoorlijke afstand kunt afleggen. Mocht je meer informatie over de motor willen wat betreft specs benaderd dan Motorcity Amsterdam!
Eerste keer op een super sport
Dit was mijn eerste keer rijden op een super sport. En ik vind zelf, dat ik daarvoor ook best een gave motor voor heb uitgekozen. Want eerlijk, deze MV AGUSTA F4 is toch wel een bijzonder plaatje van zichzelf. Ik ben er altijd van overtuigd dat ik op iedere motor kan stappen en er simpel mee weg kan rijden en ook hier was dit het geval. Even de koppeling aanvoelen bij het wegrijden en gaan. Wat ik vind van een super sport? Amazing, maar rug- hand- en nekpijn. En dan hoor ik alweer de comments met ‘je knijpt teveel’. etc etc maar nee, dit is simpelweg omdat ik gewoon korte armen en een kort bovenlichaam heb. Dus voor mij zit het stuur oprecht ver weg en daardoor lig ik ook met mijn buik op de tank. Wat overigens wel heel comfortabel is, maar ik had in het begin wel echt pijn in mijn rechterduim en hand. Later ging dat wel over maar na een tijdje heen en weer rijden ook voor het maken van foto’s, had ik dus al alle verkeerssituaties gehad. Snelweg, files, stad echt alles en dus ook alle weersomstandigheden begon ik de zware koppeling wel een dingetje te vinden. Ik heb ook geen grote handen waardoor het voor mij best zwaar is. Maar dat mag absoluut de pret niet drukken, want kijk deze fantastische motor en kijk hoe cool ik eruit zie.
Weersomstandigheden
Ja, het was een rare dag. Het regende, was warm met de zon en het waaide zo nu en dan ontzettend hard. Voornamelijk toen het zo warm was en ik door de drukke stad reed zag ik de temperatuur stijgen. Wat natuurlijk komt door het gebrek aan rijwind om de motor te koelen. Dus ik had lekker een kacheltje tussen mijn benen, ik moet zeggen. Wanneer het wat kouder wordt buiten is dat eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Overigens tijdens de regen, wat ik dus ook niet gewend ben. Kon ik mezelf lekker verstoppen achter de kappen en het kuipruitje, geen regen voor mij dus! Nog steeds is de motor heel comfortabel en ik voelde geen gekke dingen op het natte wegdek.
De ideale locatie voor deze MV Agusta
Nu was dit mijn eerste keer op een super sport en ik heb daarmee wel even het gas open getrokken, bochten lekker doorgepakt. Maar ook file moeten rijden en rustig door de stad. En daaruit kan ik concluderen dat ik deze motor leuk zou vinden als ik wat groter was om dus ritjes mee te maken waarbij je veel kan blijven rijden en dus veel bochtjes hebt. Maar daarnaast zie ik mezelf echt al met zo’n motor het circuit over racen. Dit is echt GE-WEL-DIG. Ik rij natuurlijk enkel naked bikes en daarmee ook enkel op het circuit. En ik realiseerde mij eigenlijk nooit hoe gemakkelijk je door bochten gaat met zo’n super sport. Die motor doet bijna het werk en ik moet zelf er enkel voor zorgen dat de motor blijft rijden. Ik vind dit echt amazing. Ik zat echt met een big smile op die motor, fantastic! Dus in mijn ogen is het circuit toch wel de ideale locatie voor deze motor of als je ergens op een locatie rijdt waar je lekker veel bochten kunt pakken en echt lekker kunt rijden. Ik weet zeker dat deze motor als het gaat om acceleratie en snelheid ook mega fijn is, maar dit doe je niet uren lang en kan ook bijna nergens uren lang 🙁 helaas…
SPEEEEEEED
Wie hoort dit ook met de stem van Jeremy Clarkson? Oké, ik kan veel dingen over deze motor zeggen. Maar dat het een beast is op de weg is een ding wat zeker is. Eerlijk? Ik was een beetje sceptisch omdat het een oude motor is. Maar wow, als je dat gas open draait al helemaal als je de snelweg bijvoorbeeld oprijdt. Jeetje, in zo’n korte tijd schiet die machine naar een hoge snelheid. Zo comfortabel, zo gemakkelijk.. eigenlijk te gemakkelijk (CJIB incoming.. no just kidding). Maar ik denk als ik deze motor zou hebben dan is die kans groot. Eigenlijk als je er natuurlijk over na denkt is het ook wel logisch. De motor is gestroomlijnd + ik weeg bijna niks = de gouden combinatie voor SPEEEEED. Wauw, gewoon wauw.
Conclusie over deze motor
Ik wil een super sport en ik weet ook zeker dat die er volgend jaar gaat komen. Lekker op het circuit rijden, lekker racen en lekker die bochten pakken. Helemaal excited ben ik. En qua looks, ik zeg je eerlijk. In het begin dacht ik, ziet er cool uit maar wel een oude motor. Maar dan realiseer je je toch, het is een MV AGUSTA, en een MV Agusta is gewoon heel dik. En dan ben je er een tijdje mee onderweg, foto’s ervan maken. Dan schijnt de zon op die lak en dan opeens begin je de motor steeds meer te waarderen. Tot je je eigenlijk realiseert wat een prachtig apparaat ervoor je staat. Eerlijk, foto’s maken heb ik nog nooit zo snel gedaan want ik wilde gewoon rijden. Het verplaatsten van de motor is echt ideaal, licht, makkelijk wendbaar en alles werkt fijn. Er zat een stuurdemper op, waardoor de trillingen ook minimaal zijn. Dus erg comfortabel en ja, ik ben toch wel fan van de looks hoor. En ik vind ook wel dat ik er gewoon cool uit zag op deze motor dus ja. En natuurlijk, de motor is gewoon te koop! Dus, ben jij nu net als ik niet zo groot? En wil je graag een unieke super sport, dan is DIT jouw motor. Ik maak geen grap. En ben je nu wel lang, dan is dit nog steeds prima want de afstand van lijf naar stuur is relatief ver. De motor is echt wel groot, dus let’s go!
Is zo’n racer niet jouw ding? Ik heb wel ontzettend genoten van deze rijtest. Maar dan heb ik voor jou iets anders. Ik heb meer rijtesten geschreven over onder andere naked bikes, dus neem je tijd en lees die even!
Benieuwd naar de helm? Deze week post ik een review over de Shoei X-SPR PRO, deze is te koop bij Voordeelhelmen
P.L september 16, 2022
Gaaf! Dat ding is bijna antiek!
Henri Jochems juni 12, 2024
Top dit verslag
Ben ook van plan mv agusta f4 312 rr
Te proberen te kopen ben benieuwd naar de rei eigenschappen
Gr Henri
Xander september 16, 2022
ECHT SUPER COOL!!! Zeker die locatie met die bike, echt super! Vet originele vibes en perfecte combo!!
En zeker mooi met jou en die X-SPR PRO erop! 1000!