anitapolet.nl

EEN DAG BIJ DIRT TRACK LELYSTAD

Ik was een dag bij Dirt track Lelystad. Wat ik daar deed? Een Flat Track Try out day, klinkt tof, maar wat is het nu eigenlijk? Hoe ik het zie? Een hele dag spelen (prutsen) met een unieke motor, met leuke instructeurs, veel stof maar voornamelijk ontzettend veel plezier! Klinkt best wel goed al zeg ik het zelf. Wat was mijn ervaring nu met deze flat track try out day bij Dirt Track Lelystad en waarom zou JIJ dit eigenlijk ook moeten gaan doen?

Begin van de dag

De dag start om 11:30, aanwezig zijn om 11:00 prima tijd op zondag vind ik. We worden ontvangen met een thee/koffie, moeten even een krabbel zetten onder het document waarin staat dat het allemaal heel gevaarlijk is, maar, wel voor eigen risico. Nou prima, die handtekening zet je zonder na te denken als je toch al motorrijder bent. Goed, dan even je tickets laten checken en ready to go. Ik had mijn eigen gear meegenomen maar toen ik iedereen zo’n bodyprotector aan zag doen (back en chest) dacht ik, dat ziet er tof uit dat wil ik ook. Hieronder zie je hoe tof het eruit ziet.

Iedereen heeft beschermende kleding aan, oké check. Dan naar buiten voor de uitleg. Hierin worden wat standaard dingen verteld zoals, ik ga je honderd keer zeggen dat je je koppeling niet moet gebruiken. Maar ik bedoel het goed, okè fair enough. Daarna door naar de motoren, even wat uitleg over het apparaat zelf en dan door naar de baan. Er waren 6 motoren en ongeveer 3 mensen per motor. Je wisselt dus constant af (afhankelijk natuurlijk van de grote van de groep). Dit is overigens echt prima omdat het behoorlijk intensief is zo’n dag.

Beschermende kleding, vallen en pijn

Wat denk ik wel nuttige informatie is, is dat het mogelijk is om beschermende kleding te huren via Dirt Track Lelystad. Ze hebben geen volledige kleding enkel beschermende kleding die je over je lange broek en lange shirt of jas heen kunt doen. Laarzen, helm, knie- en elleboogbescherming en een bodyprotector zijn te huur.

Doet het vallen pijn? Nee! Het vallen doet geen pijn, maar ik sluit niet uit dat het wel pijnlijk kan zijn. Als je precies verkeerd valt dan kun je best iets breken en dat kan heel naar zijn. Maar met de snelheden die je in het begin haalt is het enkel een langzame beweging en dan lig je op de grond in het hele zachte zand. De motor weegt ook bijna niks, dus daar hoef je je ook niet zoveel zorgen om te maken. Dus beschermende kleding, check, vallen? Prima, valt (haha) reuze mee! En de pijn, als je pech hebt kun je pijn hebben maar in de meeste gevallen val je gewoon zacht in de het zand.

De flat track motor

Bij deze dag worden de motoren van Sundays Motors gebruikt. Deze flat track motoren hebben geen voorrem (heel erg wennen) en de versnellingen zijn net iets anders. We zijn 1 omlaag en de rest omhoog gewend. Bij deze motoren is het neutraal is omlaag en de rest omhoog (even wennen dus). En de motor gaat aan middels een kickstarter. Deze motoren zijn echt bizar licht en ook laag (perfect voor kleinere mensen dus ook).

De eerste flat track oefening

Bij de eerste oefening is het allemaal maar wennen. Hoe werkt deze motor, pas ik er wel op met mijn lengte, kan ik dit wel? Veel te veel vragen, maar vooral gewoon doen. Deze motoren zijn super laag dus ook ik met mijn 1,56 kan er prima op. Na de uitleg en een demonstratie van de instructeur (gouden gast overigens) gaan we het zelf proberen. Je voelt even de motor aan, hebt even de tijd om het zelf uit te vogelen om vervolgens hier en daar wat tips te krijgen hoe het beter kan. Links boven zie je de foto van mijn donut, ja dat was de eerste oefening en ik moet zeggen: Dat ging mij nog best wel goed af!

Na de pauze door met oefening twee

De eerste oefening leer je de motor kennen, je laat de koppeling schieten en zorgt ervoor dat jouw motor om je as heen draait. De volgende oefening was toch iets meer gericht op flat tracking. Namelijk een halve donut en dan twee achter elkaar. Ja dit klinkt ingewikkeld, dat begrijp ik. De pauzes waren overigens om de baan even te sproeien (veel stof) en om even wat te drinken. Oké, tijd voor de tweede oefening. De instructeur heeft deze uiteraard weer voor gedaan en toen was het onze kans. Deze oefening is eigenlijk nog leuker dan de vorige omdat je iets meer aan het rijden bent in plaats van uit stilstand een trucje doet. Ik voeg de video’s niet toe om te laten zien hoe cool ik eruit zie op zo’n apparaat (haha natuurlijk wel). Maar vooral om een impressie te geven van wat je op zo’n dag doet!

Eten, drinken en weer door

Na deze twee oefeningen is het tijd voor even een goede pauze. De baan moet weer even gesproeid worden en iedereen pakt even zijn of haar rust. Yes, de instructeur komt weer naar buiten dus het is tijd om verder te gaan. Tijd om de laatste oefening te doen voordat we ècht maar dan ècht gaan racen (ja beetje overdreven maar zo voelde het wel). Je hebt nu een donut geleerd, je kunt nu twee keer een halve donut dus het is tijd om iets meer te driften. Niet meer die kleine bochten en niet meer dat agressieve je stuur om gooien. Maar meer met beleid je door de bocht heen werken. Dit is natuurlijk wat je in grote lijnen doet op de volledige baan. Hieronder heb ik een video van hoe het mij afging (dit vond ik echt het leukste van alles).

Het einddoel is behaald: DE RACE!

Dan is het eindelijk tijd, waar we al de hele dag naar toe werken (de dag duurt tot ongeveer half 5), de spanning, de sensatie, het is tijd voor: DE RACE! Mijn tip is wel, start links voor dan kun je meteen die binnenbocht in duiken. Van alles vond ik dit absoluut het leukste. De snelheid waarmee de instructeur over de baan knalt om het ons te laten zien is echt ongekend en dat halen wij niet. Maar dit is echt fantastisch! Alle technieken die je hebt geleerd bij de behendigheidsoefeningen pas je hier weer toe. Je been in de tank drukken als je door de bocht gaat, ervoor zorgen dat je gewicht boven het draaipunt van de motor zit zodat je het meeste controle hebt over je apparaat. En dan lekker skeuren! Je schakelt op naar de 3 en daar blijf je ook in rijden om vervolgens lekker rond te skeuren door de bochten. Inhalen is toegestaan dus dat was een leuke uitdaging. Ik had het echt echt ontzettend naar mijn zin! Tijdens de ‘race’ zijn er 3 heats van ongeveer 5 à 6 rondes, dit hangt af van de rijders (je bent best moe na zo’n dag). Onderstaande video kun je zien hoe ik een bocht uit kom skeuren en hoe ik vervolgens iemand inhaal. Best cool.

Waarom JIJ dit NU gaat boeken?

Simpel gezegd: Dit moet je gewoon een keer gaan doen. Waarom? Het is even heel iets anders dan het standaard straat motorrijden of de circuittrainingen. De apparaten zijn gewoon fantastisch, je kunt lekker in het zand spelen en jezelf echt pushen. Je bent actief bezig en buiten en los daarvan zijn de instructeurs en mensen die bij Dirt Track Lelystad werken gewoon erg leuk en gezellig. De dag wordt afgesloten met een drankje en hamburger en nog even bijpraten met de rest van de mensen die net zo enthousiast en moe zijn (en volledig onder het zand zitten) als jij zelf. Dus kom je nu alleen of kom je met een groep, allemaal is het echt amazing. De pauzes tussendoor zijn precies goed om even op te laden en wat te eten en drinken. En de oefeningen en de tijdbesteding is ook goed ingedeeld. Dit is echt een leuke dagbesteding! Are you ready for part 2? I am!

Wil je nu meer artikelen van mij lezen? Check dan even deze link 🙂

Verder Bericht

Vorige Bericht

2 Reacties

  1. Teddy augustus 29, 2022

    Klinkt vet!!!! Ga dit nu zeker een keer boeken!

  2. Willem augustus 29, 2022

    Echt leipe shit!! Super dik! Dit ga ik zeker ook een keertje doen!
    Thanks voor het goede artikel!

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate »