Kun je je motor wel houden? Kom je wel met je voeten bij de grond? Waai je niet van die motor af? Ik kan met deze relatief ‘domme’ maar wel begrijpelijk vragen nog wel even doorgaan. Natuurlijk kan ik de motor houden anders lag ik er wel onder. Uiteraard kom ik met mijn voeten bij de grond anders reed ik er niet op. En nee, ik waai er niet van af anders kwam de motor wel zonder mij aan op de bestemming. Tijd om het te hebben over klein zijn en motorrijden.
De feiten over mijn lengte
Oké, laten we meteen bij alle feiten beginnen. Ik ben 156 cm lang (ja echt lang hè), rond de 41 kilo en dit zal ook nooit gaan veranderen. Ik voel mij goed, ik ben blij met hoe ik eruit zie en ik kom niks te kort (op een beetje lengte na dan). Ik rij een Kawasaki Z900 en deze motor weegt inclusief alle vloeistoffen 212 kilo. Inderdaad, een snel rekensommetje maakt dat deze motor ongeveer 5,5 keer mijn gewicht is. Hoe doe ik dit dan?
Simpel gezegd, ik kan prima met 1 voet bij de grond of van 2 voeten enkel met mijn tenen. Nu kan ik de motor dus terwijl ik erop zit niet verplaatsen maar door eigenlijk altijd naast mijn motor te lopen en de motor zo te verplaatsen heb ik daar mijn handigheid in gevonden. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en als je klein bent verzin je zelf wel hoe je alsnog kunt motorrijden
Starten met motorrijden, help!
Wil je starten met motorrijden, maar raden mensen het af of kijken ze je verbaasd aan dat je dat wil? Ja daar doen we dus precies niks mee. Als jij een passie voor motoren hebt en het heel graag wil, dan moet je dit gewoon realiseren en je niet laten tegenhouden. Ik ben toen ik wilde gaan starten gewoon naar een motorrijschool toegegaan (wel van te voren even gebeld). En daarbij de vraag gesteld of ik langs mocht komen om even motoren te passen, ja natuurlijk mocht dit. Daar kwamen we erachter dat ik ietsje te kort kwam aan lengte en dit vonden ze wel een beetje spannend. Dit stelde mij ontzettend teleur want ik dacht, ik ga nooit mijn motorrijbewijs halen omdat ik zo klein ben. Deze rijschool had dan toevallig de Yamaha MT-07 als lesmotor, dus niet eens heel hoog maar alsnog niet ideaal. Maar ook dit is iets om in je achterhoofd te houden, een MT-07, Kawasaki Z650, simpele Honda naked bike, zijn vaak relatief standaard motoren om op te lessen. Sowieso Kawasaki is vrij laag en je kunt ook de hevels bijvoorbeeld aanpassen. Dit maakt het allemaal weer iets gemakkelijker. En als je ze lief aankijkt willen ze misschien de vering ook wel iets laten zakken. Maar goed, ik had natuurlijk nog stress, want ik paste niet op de motor en de moed zakte mij letterlijk in de schoenen. Maar wat ik toen nog niet wist, is dat er veel motorrijlaarzen bestaan voor vrouwen met jawel een hak!
Rijschool, check, nu de juiste motorlaarzen
Ik kwam er dus achter dat er verschillende motorlaarzen bestaan met een hak, perfect! Ik heb gekozen voor motorlaarzen van Vanucci (besteld via Louis) en deze heb ik al die tijd gedragen. Deze hebben ook echt bijgedragen aan mijn gebrek aan een paar centimeter lengte. Tegenwoordig zijn er alleen veel meer motorlaarzen met een hak op de markt gekomen en die vind ik toch wel veel mooier. Ik deel ze graag met jullie:
Dan heb je de laarzen en dan begin je met rijles, en nu?
Ik weet precies wat er gaat gebeuren, die rijinstructeur (vaak een man) kijk je aan en je ziet hem denken. ‘Oh zij wil motorrijles volgen?’ aha dat wordt lastig. Je hebt ze er overigens ook tussen zitten die zijn super enthousiast en die vinden het super leuk dat je als vrouw wil motorrijden en vinden het hartstikke stoer dat je klein bent en dan gewoon niks erom geeft en lekker je ding doet. Maar we gaan van het eerste scenario uit. Jij wilt dit heel graag en wat hij ook zegt, laat je niet tegenhouden. Ik heb ook gehoord dat het onmogelijk was en dat het niet ging lukken en dat ik het maar bij een A1 rijbewijs moest houden, maar zo werkt het niet. Laat zien dat je graag wil leren, luister naar de uitleg die je krijgt en vind je eigen ‘handige’ trucjes waardoor je die toch relatief zware motor gewoon kunt houden. Kijk altijd recht naar voren als je remt en probeer alles met controle te doen. Denk goed na en wordt 1 met de motor, en voila, je bent gewoon aan het rijden LET’S GO.
You do you kleintje!
Dus wanneer iemand zegt dat het onmogelijk is (zoals bij mij), lekker eigenwijs zijn en gewoon die laarzen met die hak halen. Als je vervolgens ontmoedigd wordt om je rijbewijs te halen nog steeds geen moer om geven en lekker je ding doen. Als jij de feeling hebt en bereidt ben om te leren, dan kan er helemaal niks meer fout gaan. Ik heb in ieder geval alle vertrouwen erin. Jij kunt dit! En voor je het weet ben je lekker alleen aan het motorrijden. Wil je hier even over praten of tips over hoe ik bepaalde dingen heb aangepakt? Stuur mij een mail via de contact knop of stuur een DM via Instagram!
Tab oktober 12, 2023
Hoi ik vind t voor mezelf toch lastig. Heb vanmiddag een intest gedaan en n uurtje gereden maar ik vind t lastig mn balans te vinden met achter in mn hoofd de gedachte te vallen omdat ik niet bij de grond kan. Ben toch net iets kleiner .1.52…maar zelfs kleinere mensen lukt..t maakt me alleen toch wat onzekerder. Maar denk ook dat als ik m eenmaal onder controle heb en zonder kijken kan schakelen…remmen en rijden, dat t best kan lukken.