anitapolet.nl

Triumph Trident de ultieme motor?

Triumph Trident Doornekamp

Deze keer is het tijd om deze toffe oranje motor voor jullie uit te testen. We hebben het over een echte beginnersmotor, namelijk de Triumph Trident. Deze motor heeft een vermogen van 35 kW, wat betekent dat hij geschikt is voor een A2-rijbewijs of een A-rijbewijs met code 80. Deze toffe motor heeft niet alleen een heel gaaf uiterlijk, maar is ook geschikt voor de beginnende (kleinere) motorrijder. Ik ga je vertellen waarom deze Triumph Trident misschien wel de ultieme motor voor jou is!

What about the Triumph Trident?

Deze toffe A2-motor heeft een 660cc blok met 81 pk / 60 kW bij 10.250 t/min en een maximaal koppel van 64 Nm bij 6250 toeren. Het is geen motor met een grote mond, maar wel perfect voor een leuk dagje toeren, of zelfs voor langere ritten als je besluit hem te kopen. De Triumph Trident heeft een zithoogte van slechts 805 mm, wat ideaal is als je wat kleiner bent. Daarnaast beschikt deze motor over een driecilinderblok. Zelf ben ik groot fan van een viercilinderblok, maar deze motor is perfect zoals hij is. Doordat de motor een driecilinderblok heeft, beschikt hij wel over wat pk’s, maar niet heel veel koppel, waardoor de Triumph niet extreem snel is, maar wel enorm leuk om mee te rijden.

De Triumph heeft twee rijmodi, Road en Rain, en beschikt over een TFT-scherm. Dit TFT-scherm is anders dan anders; we kennen allemaal de vierkante schermpjes wel, maar deze is heel leuk in een rondje! Via dit scherm kun je allerlei belangrijke informatie aflezen, zoals je snelheid – die natuurlijk altijd maximaal het snelheidslimiet is – je gear indicator en andere handige informatie.

De ideale beginnersmotor

In mijn ogen maak je met veel beginnersmotoren altijd concessies. Je hebt of veel cc’s, veel koppel, of veel vermogen (voor zover dat kan). Triumph heeft, naar mijn mening, bij de Triumph Trident precies de juiste concessies gedaan. Door er een 660cc blok in te leggen, met niet gek veel vermogen (61 pk) en ook niet mega veel koppel, maar door de motor enorm licht en comfortabel te maken, voelt het alsnog alsof je best hard kan gaan, relatief rap kan wegtrekken en nog steeds enorm veel plezier kan hebben.

Dit is waarom het in mijn ogen de ideale beginnersmotor is. De motor is laag, enorm licht, en makkelijk te manoeuvreren. Het is niet nodig om met de motor te worstelen; de motor maakt het jou heel gemakkelijk om te rijden. Wat jij moet doen, is werken aan je skills, kilometers maken en vooral genieten!

The looks

You got me at first sight. De kleur van deze inmiddels verkochte motor is bijzonder uniek; het oranje springt eruit en is een lust voor het oog. Daarnaast ben ik enorm fan van het kontje, omdat de kentekenplaat op het achterwiel zit, heb je een volledig vrije wielkast, wat ik echt waanzinnig vind. Bovendien klopt alles aan dit apparaat. Het is een echte naked bike: doordat er weinig kappen op zitten, zie je het motorblok en eigenlijk alles wat de motor tot leven wekt, is zichtbaar. Ook de compactheid van deze motor spreekt me enorm aan. Eerder heb ik op de MV Agusta Brutale gereden, die een erg korte wielbasis heeft. Tot nu toe heb ik bij weinig motoren hetzelfde gevoel gehad als toen ik naar deze motor keek. Clean, waanzinnige looks en compact gebouwd. Als je wat kleiner bent, is dat iets wat enorm fijn is, want dan voelt de motor ook minder massaal. Daarnaast valt de uitlaat me op: tegenwoordig zijn de meeste standaard uitlaten spuuglelijk, maar deze valt me alles mee.

De rijtest

Zoals ik al eerder benoemde, is deze motor enorm fun. Inmiddels heb ik al een aantal Triumphs uitgetest en iedere keer ben ik positief verrast. Laatst nog heb ik een Triumph Tiger mee gehad, en wat rijdt die waanzinnig. Het enige wat mij niet bevalt aan Triumphs is de vering. Als je snel zeeziek bent, zijn deze motoren niet voor jou bedoeld. Ik ben met mijn Kawasaki’s en de meeste andere motoren een relatief harde vering gewend (wat ik ook het fijnste vind). De vering van Triumphs is altijd behoorlijk sompig, waardoor je begint te schommelen als je moet remmen, wat vervelend is voor je evenwicht. Tijdens het rijden merk je het niet zo, maar bij stilstand – helemaal als je korte pootjes hebt – is het niet ideaal.

Maar los daarvan rijdt dit apparaat waanzinnig gezellig. Dit is echt zo’n motor waar je, als beginnende motorrijder, niet alleen qua looks verliefd op raakt, maar ook op de rijeigenschappen. Het is zo’n makkelijk bestuurbare motor; je gooit hem moeiteloos door de bochten en kunt hard op het gas wanneer het je uitkomt. Je hoeft niet bang te zijn dat je te enthousiast bent, want corrigeren is geen probleem.

Mijn conclusie

Looks? Waanzinnig. Prijs? Wellicht ietsje aan de prijzige kant voor een eerste motor, maar voor de nieuwste modellen krijg je wel een onderhoudsinterval van 16.000 km. Dit is best uitzonderlijk, aangezien de meeste motoren rond de 10K zitten. Zithouding, gewicht en hoogte zijn voor iedereen geschikt, en ook echt voor kleinere mensen uitermate geschikt. Daarnaast zijn de rijeigenschappen enorm prettig en is de motor vooral enorm fun. Een eerste motor zou niets anders moeten hebben dan een hoge funfactor! Grappig genoeg is dit ook wat op de Triumph-site staat. Ik had dit van tevoren niet gelezen, maar kwam het pas halverwege tegen. Ik quote de website:

”Met zijn opvallend goede looks, vertrouwenwekkende rijgedrag, superieure technologie en opwindende prestaties van de driecilinder heeft de Trident 660 alles in huis voor fun.”

Dit zegt wel genoeg toch? Ik ben verkocht! Jij ook? Doornekamp Motorsport in Hoevelaken heeft toevallig nog 3 modellen staan, dus mocht je eens willen kijken of een proefrit willen maken? Check dan hun website!

Verder Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate »