De Kawasaki Z650 RS verdient zeker een rijtest. Ik moet zeggen dat ik erg sceptisch was over deze motor, vooral omdat het ‘maar’ 649 cc is en ook door de retro look. Het is geen sportieve motor om te zien natuurlijk, maar wauw! Wat heeft deze Kawasaki Z650 RS mij verbaasd en daarom schrijf ik met veel plezier een review over mijn ervaring tijdens de rijtest!
Kawasaki Z650 RS motorblok
De motor is qua looks fantastisch, maar hoe rijdt de apparaat nu echt en wat voor blok zit eronder? De motor is relatief licht in gewicht (187 KG) en beschikt over 2 cilinders. Deze motor heeft een Parallel-Twin Motorblok met 649 cc, 50,2KW wat weer gelijk staat aan 68 PK. Voor mijn voorkeur weinig vermogen, maar door de 2 cilinders en de looks van de motor is het relatief lage vermogen verwaarloosbaar. Deze machine is namelijk ècht heel leuk om te rijden! Uiteindelijk komt het vermogen het meeste tot zijn recht bij 8.000 tpm. En deze z650 rs heeft 64 N•m koppel wat je het meeste merkt bij 6.700 tpm. Door het lichte gewicht van de motor, rij je gemakkelijk weg bij een stoplicht en voelt hij zeker niet ’traag’. En in de bochten doordat het 2 cilinder is, in een lage versnelling is hij zelfs wel ‘rap’.
Retro in een nieuw jasje
Zoals ik net al benoemde is deze motor qua looks echt fantastisch. Toen ik de motor voor het eerst zag, was ik niet echt onder de indruk. Dit simpelweg omdat deze motor niet mijn ‘stijl’ is. Ik hou van sportieve motoren en dat is deze totaal niet. Deze motor heeft een retro stijl en is in een nieuw jasje gestopt. Er zijn veel ‘retro’ details. De cockpit heeft 2 analoge ‘’artillery shell’’ tellers en daartussen een fraai LCD-display om zo looks en functionaliteit te combineren. De Z650-B1 uit 1977 stond model voor het ontwerp en dat is terug te zien in de iconische designelementen; de prachtige tank, zijpanelen en niet te missen ducktail. (bron: ww.kawasaki.nl).
Het rijwielgedeelte en de remmen
Zoals ik al eerder beschrijf is de motor voor mijn gevoel best licht. Dit komt onder andere door het Trellis-frame, dit is van zichzelf erg licht waardoor je op dit gebied al veel bespaard. De motor rijdt erg comfortabel en omdat je relatief sportief ermee kunt rijden zijn goede remmen wel belangrijk. De motor beschikt voor over dubbele semi-zwevende remschijven (remklauw: dubbele zuiger). En achter heeft de motor een enkele remschijf (remklauw: enkele zuiger). Wat betreft de vering, die ik erg comfortabel vind. Waar ik met mijn Z900 nogal met regelmaat gelanceerd wordt, is deze motor wat betreft vering erg comfortabel. De vering voor beschikt over een telescopische voorvork en achter een horizontale back-link met instelbare veervoorspanning.
Mijn lengte en de Kawasaki Z650 RS
De zithoogte van deze Z650 RS is 820 mm. Qua zithoogte is het dus prima te doen, nu is de motor vrij breed en voornamelijk het zadel is wat breder. Dus daardoor is hij in vergelijking met mijn Kawasaki Z900 wel ietsje hoger. Ik had voornamelijk moeite met de standaard, dit omdat er enkel aan de onderkant een pinnetje uitsteekt waarbij je de standaard gemakkelijk kunt uitdoen. Verder omdat de motor licht is, is het wel erg gemakkelijk om hem te verplaatsen. Omdat de motor dus niet zoveel weegt kan ik zelfs zittend op de motor, de motor iets verplaatsen. Dit is bij mijn motor praktisch gezien onmogelijk.
Snelweg vs landweggetjes
Wauw! Wat heb ik mij hierin vergist. Zoals ik in de intro al schreef, was ik niet heel erg onder de indruk van deze motor. De looks vond ik wel tof, maar was niet mijn stijl en al helemaal omdat het een lichte motor is, met maar 68 pk en 649 cc was ik niet onder de indruk. Op de snelweg is hij heel erg fijn, stabiel en redelijk vlot. Maar wanneer je dus met deze machine op 60 wegen gaat rijden waar veel bochten inzitten, fantastisch! Hij is licht, het stuur is erg comfortabel en je gooit hem rustig alle bochten door. Desondanks dat de motor vrij lang is, is hij erg gemakkelijk door de bochten te sturen en merk je daar niks van. Omdat het een 2 cilinder is, is het leuk om in een lagere versnelling gecombineerd met hogere toeren over zulke wegen te rijden. Ik heb deze motor echt ontzettend onderschat, ik heb ècht heel erg genoten!!
Deze Kawasaki z650 rs is geslaagd voor de test
Op de snelweg is de motor dus erg stabiel en gewoon comfortabel, dit ook door de comfortabele zithouding. Het stuur is breed en het zadel is groot en zacht. Dit zadel loopt dan ook door van voor naar achteren (dus inclusief de buddyseat). En de motor is toch lekker speels en dus voor bochten en de 60 wegen echt fantastisch om te rijden. Ja, ik was bevooroordeeld door de looks en was niet perse blij met deze motor. Maar wat ben ik blij dat ik hem even goed heb uitgetest op die landweggetjes! De motor is van 2022 dus nog nieuw dus alles werkt erg soepel zoals je uiteraard mag verwachten van zo’n motor. De hevels zijn verstelbaar en zoals ik al zei, ook voor mijn lengte was hij prima te doen.
Voor wie is deze motor?
Deze motor is geschikt voor iedereen die houdt van lekker touren maar wel af en toe even door een aantal bochten wil crossen. De motor is prima voor mijn lengte 1,56 en zal voor iedere lengte geschikt zijn alleen verwacht ik door de stand van het stuur, dat je als je langer bent misschien op een gegeven moment een beetje last van je rug kunt krijgen. Deze motor is absoluut een eyecatcher en hoe ze de uitlaat eronder hebben weggewerkt vind ik echt extra punten waard. Wel zou ik er een andere uitlaat onder zetten voor het geluid, ik twijfelde nu soms gewoon of ik hem wel had aangezet. Maar verder qua afwerkingen, de kleurstelling en de fantastisch velgen. Wauw, Kawasaki heeft hier echt goed werkt geleverd.
Conclusie
Je koop deze motor niet omdat je ècht snel wil rijden, je koopt deze motor omdat je deze stijl echt heel tof vind. Wel van comfort houdt, niet een te zware motor wilt en gewoon van het touren bent. Ik geloof erin dat je op deze motor desondanks dat hij niet heel veel vermogen heeft, toch als motorrijder er super veel plezier uit kunt halen. En als je niet zo’n snelheidsduivel bent (wat ik wel ben), zul je dit echt een fantastisch apparaat vinden.
Wil je deze motor nu ook? Of zou je hem eerst eens willen testrijden? Via Motorplanet Almere is deze motor te huur. Dit gaat via Motoshare dus via die website kun je hem opzoeken! En voor alle informatie kun je natuurlijk een kijkje nemen op de website van Kawasaki Nederland.
Is deze motor niet helemaal jouw ding? Ik heb ook mijn Kawasaki Z900 uitgebreid uitgelicht! Het shirt is overigens verkrijgbaar via Motorfashion Almere. Deze motorkledingwinkel is gevestigd in Motorplanter Almere. Hier verkopen ze dus onder andere Kawasaki merchandise. Klik op onderstaande knop om naar de website van Motorplanet Almere te gaan. Hier kun je onder het kopje ‘motor huren’ direct de link naar Motoshare vinden. En onder het kopje ‘kleding’ kun je de informatie over Motorfashion Almere vinden.
Peter augustus 8, 2022
Super review! Ik ga de motor zeker een keertje testrijden, ik houd sowieso wel van de modern classics!
Mario augustus 8, 2022
Leuk om jouw indrukken/test als gewone gebruiker te lezen en niet als doorgewinterd journalist.
Heb vorig jaar een retroklassieker gekocht (Moto Guzzi V7) omdat ik uitgekeken was geraakt op het rijden met een sportievere motor (gezien alle beperkingen die er tegenwoordig gelden) en heb zo weer meer plezier in het motorrijden.
Heel hard rijden is er niet meer bij, maar wel opnieuw redelijk wat rijplezier, net doordat ik nu anders tov motorrijden aankijk en het nu eerder een relaxe bedoening is, wat zo’n moto als de MG of deze Kawasaki ook in de hand werkt (en rijden op de autosnelweg (of op circuit voor wie wil) blijft er perfect mee mogelijk)