anitapolet.nl

KAWASAKI Z650 RIJTEST

Hey jij, beginnende motorrijder! Het is lang geleden maar ik heb weer een motortest gedaan. Dit keer ben ik, met het typische Nederlandse kilmaat, in de regen een Kawasaki Z650 voor jullie gaan testen. Is dit in mijn ogen de ideale beginnersmotor en al helemaal als je klein bent? Blijf lezen!

What about this bike?

De Kawasaki Z650 wordt veel gebruikt als les motor. Daarom is het voor veel mensen ook een logische keuze om deze motor aan te schaffen na het behalen van je motorrijbewijs. Oke, even wat specificaties over de motor zelf: De motor heeft een parallel twin, 649 cc blok (gotta love that about Kawasaki). 50kW wat gelijk staat aan 67 pk, een fraaie beginnersmotor met een vriendelijk vermogen. De motor heeft een nat gewicht van 187 kg en een zithoogte van 790 mm. Aangezien deze motor op vol vermogen staat, dus 50kW zou je de motor niet mogen rijden met A2 rijbewijs. Echter is deze motor wel geschikt voor het terugvoeren naar 35kW dus dan zou je de motor ook prima met A2 kunnen rijden (ook zeker een aanrader).

Het rijden in de regen op de Kawasaki Z650

Mensen rijden over het algemeen enkel met mooi weer. Nu ben ik zeker geen mooi weer rijder en is het testen van een motor, ook in zulke weersomstandigheden, alleen maar gunstig. Natuurlijk kan je er voor kiezen om enkel te rijden met mooi weer, maar het kan gebeuren dat wanneer je aan het rijden bent het opeens gaat regenen en dat je toch in vervelende weersomstandigheden komt. Helemaal als beginnende motorrijder, kan dit nog wel eens spannend zijn.

Het regende constant super hard, dus ik heb enkel in de regen gereden. Nu ben ik al een ervaren motorrijder, maar deze motor geeft ontzettend veel vertrouwen en dit is nog een reden waarom deze motor echt de all round beginners motor is. Het rijden in de regen voelt niet veel anders dan wanneer je in normale weersomstandigheden rijdt. Alles voelt nog steeds even veilig en ook degelijk, bij het rijden op een rotonde, tot toch net even iets harder moeten remmen omdat iemand je afsnijdt ‘yep, this happend’. Maar niks aan de hand met de Kawasaki Z650 want doordat de motor niet echt veel vermogen heeft, rij je niet snel ‘mega’ hard en ben je dus erg stabiel ook tijdens de regen (wanneer het dus gladder is op de weg).

Hoe is deze motor uitgerust?

De Kawasak Z650 is eigenlijk vrij simpel uitgerust, maar het heeft alles wat je nodig hebt. Omdat deze Kawasaki van bouwjaar 2021 is, beschikt de motor over een TFT-scherm en ook ledverlichting. Op de modellen ouder dan 2019 zit nog het analoge systeem en ook halogeenverlichting. De Kawasaki’s vanaf 2020 hebben TFT en dus ook ledverlichting wat in mijn ogen de motor veel luxer en chiquer maakt. Op het TFT scherm zie je de informatie die je nodig hebt, benzinemeter, toerenteller, snelheid (niet dat dit heel relevant is), en als je op de knoppen onder het scherm scherm klikt kan je je a/b rit zien en je totale kilometerstand. De motor beschikt ook nog over ABS, en dat is het dan ook. Maar heel eerlijk, voor een eerste motor, heb je dan meer nodig?

Klein mensje vs Kawasaki Z650

Oke! Een heel belangrijk punt in dit verhaal, is deze motor ook geschikt als je klein bent? En met klein bedoel ik vanaf 1,50 en groter. Ik ben namelijk 1,56 dus op basis daarvan vorm ik de mening of deze motor geschikt is of niet. Om die vraag te beantwoorden: ja deze motor is uitermate geschikt voor kleine mensen. Als ik moet stoppen dat kan ik 1 voet plat op de grond zetten. Als je aan het rijlessen bent, wordt dit je ook aangeleerd. Zodra je stop zet je je rechtervoet aan de grond en je linkervoet hou je op het stepje zodat je vlot kan wegrijden als dit weer nodig is. Deze motor is perfect in dat opzicht, steady 1 platte voet op de grond.

Als je de video hieronder bekijkt zie je dat wanneer ik de motor van de standaard haal ik ‘mid air’ momentje heb. Dit is onvermijdelijk als je kleiner of net zo klein als ik bent. Deze motor is erg licht en klein waardoor het niet als uitdaging voelt om hem van de standaard te krijgen, maar met de minste ‘effort’ lukt dit al. Zeker als beginner is dit erg fijn, omdat je dan simpelweg nog moet wennen aan het balanceren van een tweewieler. De afstand tussen mijn bovenlichaam en het stuur is ook erg comfortabel, wat er voor zorgt dat ik fijn rechtop kan zitten en weinig belasting op mijn polsen of in mijn rug heb.

Naast dat de motor voor mij eigenlijk echt ‘laag’ is, in verhouding met de motoren die ik rij en bezit. Is het zelfs nog mogelijk om de motor te verlagen waardoor je zou kunnen gaan voor 2 voeten plat bij de grond. Ook is het mogelijk om laarzen met een verhoogde zool te kopen waardoor je dit probleem ook tackelt. Kortom, veel mogelijkheden maar vooral, als je klein bent en je begint met motorrijden: de perfecte motor!

Het rijden op de Z650

Ik kan hier heel kort en krachtig over zijn, want de fun factor van zo’n motor is gewoon enorm hoog. Normaal gesproken rij ik op een motor die 240kg weegt en 200pk heeft. Dat is, in mijn mening, een hele andere manier van motorrijden en dus ook een andere fun factor. Nee, ik zou nu voor geen goud willen rijden maar nog steeds ervaar ik enorm veel plezier op zo’n motor als de Z650. Het rijden op de motor is namelijk erg simpel, vertrouwd en gewoon echt leuk! Je gooit de motor de rotondes over, je scheurt de bochten door en als je gas geeft, ga je niet zo hard voor uit maar wel genoeg om dat plezier van het rijden op twee wielen te ervaren.

Aangezien ik in de regen heb gereden is mijn rij ervaring wel iets anders. Maar eigenlijk denk ik niet heel verschillende met wanneer ik op droog wegdek zou rijden. Als je nu een scherpe bocht neemt, ga je niet zo diep als wanneer de weg gewoon droog was. Maar er was geen moment dat ik het gevoel had dat hij weg wilde glijden of dat ik hem niet onder controle had. En dit resulteert er in dat, ook al is het nat, je wel gaat kijken en testen wat de motor kan. Wanneer je bijvoorbeeld een rotonde afrijdt, en je rijdt over een zebrapad (die witte strepen) en het heeft geregend dan kan dit glad zijn. Als ik gewoon normaal erover heen rij, gebeurt er niks en glij ik niet weg. Maar als ik iets eerder op het gas ga de rotonde af, dan breekt je achterkant een beetje uit (en dit vind ik heeeel vermakelijk en grappig).

Conclusie

Als beginners motor is de Kawasaki Z650 perfect en zeker een aanrader! Voor zowel klein mensen als mensen met een normale lengte geeft deze motor voor zowel een A als A2 rijbewijs enorm veel plezier en gaat deze motor je leren om tweewielers te besturen en onder controle te houden. Met deze motor kan je gemakkelijk kneedowns gooien en andere gekke dingen doen! Wel zou ik er een leuk uitlaatje eronder zetten voor wat meer geluid en wellicht een leuke stickerset om hem uiterlijk technisch iets op te leuken. Maar los van het uiterlijk, ik ben er dol op!

Deze motor is te koop bij Doornekamp Motorsport en ook kan je bij hen nog veel meer verschillende A, A2 en A1 motoren vinden! Zij hebben altijd 400+ occasions staan dus voor ieder wat wils!

Wil je nu meer lezen over mijn avonturen als kleintje op motoren? Klik dan hier! Of heb je advies nodig over het beginnen met motorrijden als je klein bent? I got you!

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate »