anitapolet.nl

INDIAN SCOUT RIJTEST

Anita Polet op Indian Scout

Ja je leest het goed, ik heb een rijtest gedaan op een Indian Scout. Dat is inderdaad een cruiser en ik begrijp heel goed dat je dit niet snel bij mij verwacht. Heel eerlijk gezegd ik ook niet, maar ik neem jullie enorm graag mee in mijn ervaring. En ook in de ervaring van een heel speciaal persoon welke een mystery guest is in deze blog..

What about the Indian Scout?

Het is een cruiser. Nee grapje, ik wil jullie even heel simpel meenemen in de specs van deze motor. De vloeistof gekoelde 1133 cc V-twin motor levert oprecht veel acceleratie in deze motor. De motor beschikt over 100pk, en heeft veel koppel (97.7 Nm) waardoor de motor onderin vlot wegtrekt. Het maakt niet echt uit in welke versnelling je rijdt, wanneer je gas geeft merk je ook wel echt dat je vooruitkomt. Zadelhoogte is maar 649 mm en het gewicht van de motor is 254kg (nat). De Indian Scout welke ik mocht lenen heeft de kleur: Silver Quartz Metallic en heeft verrassend veel chroom. Dit vind ik normaal gesproken niet zo mooi op een motor, maar heel eerlijk: deze kan het wel hebben.

Eerste keer ooit op een cruiser

Weet je zeker dat ik erop pas? Is de motor niet te zwaar of te groot? Help! Indian in Nederland krijgt zo nu en dan motoren binnen welke ingereden moeten worden zodat ze de eerste beurt kunnen krijgen. Een lief vriendinnetje van mij, Yvanka, werkt bij Indian en zij gaf aan dat er een aantal motoren ingereden moesten worden en of wij (Myrte en ik) dit leuk zouden vinden. Natuurlijk! Ik was alleen oprecht een beetje bang dat ik er niet op zou passen omdat die motoren in mijn hoofd mega groot zijn en ook omdat er altijd relatief grote mannen op rijden. Maar heel eerlijk, dit zegt voornamelijk alles over hoe weinig ik van dit soort motoren af weet.

Aller eerste ervaring

Tijd om de motor op te halen! Ik ging vroeg in de ochtend met mijn ZH2 op pad om de motor bij JeeGee motors op te halen en daar heb ik mijn ZH2 achtergelaten. Mijn eerste reactie was denk ik de meest oprechte van heel de ervaring met deze motoren, waarom? Ik kon gewoon met twee voeten plat op de grond, dit maak ik echt nooit mee.

Samen met Myrte reed ik weg en het eerste wat gebeurde was dat ik mijn stepjes niet kon vinden. Je zit opeens met je benen helemaal naar voren in plaats van dat je je stepjes onder je hebt. Ik heb dus meerdere keren gehad dat ik weg reed voor een stoplicht en mijn voeten dus in de lucht neerzette, dit heeft er ongetwijfeld grappig uitgezien. Na een aantal kilometers rijden was ik eigenlijk wel heel snel gewend, en enorm verbaasd over hoe gemakkelijk dit stuurt. En daarnaast ook verbaasd over het vermogen wat er toch nog uit dit blok geperst wordt, fantastisch!

Indian Scout op Ameland

Mijn rij ervaring

Het doel is om minimaal 800 kilometer met deze motor te rijden, oke, challenge accepted. Mijn ouders wonen op Ameland dus ik had al besloten dat ik daar naar toe wilde gaan. Mijn vader is ook een enorme motorliefhebber dus wat is nu leuker dan naar hen toe te gaan met die motor. En daarnaast moet ik natuurlijk ook gewoon kilometers maken!

Ik ben in de ochtend om half 8 op de motor gestapt richting Ameland. En om heel eerlijk te zijn, ik heb dit onderschat. Als je op de Indian binnen door over 60 a 80 wegen rijdt, waar je lekker binnen door kunt en lekker kan cruisen is het heerlijk. Je pakt de bochten alsof je op een normale Naked bike zit en je kan met je lijf de motor sturen. Maar nu opeens ving ik enorm veel wind, kreeg ik kramp in mijn handen en had ik rugpijn. Oei! Dat wordt lastig want ik moet het 182 km volhouden.

Gelukkig was het een kwestie van gewenning. Op een gegeven moment had ik een zithouding gevonden welke wel comfortabel is en wat ik dus langer kon volhouden. Nog steeds moest ik best veel knijpen in het stuur en voelde het alsof ik mijn benen constant moest optillen. Maar echt ‘relaxt’ rijden met een snelheid rond de 120 zit er met mijn lengte dus niet in, dit is wel goed om even te weten.

Mystery guest

We hebben dit keer ook een mystery guest, namelijk: mijn papa. Zoals ik al eerder aangaf is mijn papa ook een motorfanaat en dankzij hem heb ik de liefde voor het motorrijden ontdekt. Mijn papa is ook niet de langste, al kan hij in feite wel op alle motoren rijden wat hij wil. Ook hij was enorm verbaasd over de zithouding omdat de motor zo laag is en je dus heel comfortabel bij de grond kan.

Een hele mooie eigenschap aan deze motor vind ik dat iedereen er zo op kan gaan zitten en kan wegrijden. Deze motor voelt enorm goed aan en heeft zeker karakter (denk ook door de koppel en het vermogen). Je voelt precies wanneer je moet schakelen en wanneer je welke versnelling voor welke situatie moet gebruiken. Papa reed erop weg alsof hij nog nooit iets anders gereden had en heeft ook heel snel deze motor onder de knie. Desondanks het vermogen denk ik dan dus ook dat de motor vrij toegankelijk en beschikbaar is voor de niet mega ervaren motorrijder. Als je lekker met je voeten bij de grond wil kunnen en comfortabel overal wil stoppen en weg rijden is het ideaal.

Conclusie, een cruiser is om te cruisen

Ik denk dat we heel simpel kunnen concluderen dat een cruiser ook daadwerkelijk om te cruisen is. Ik heb de heen en terug weg gemiddeld 120+ gereden waardoor ik veel wind opving. Zoals eerder aangegeven als je lekker aan het touren bent en je geeft af en toe gas is deze motor echt perfect. Maar met een constante hoge snelheid van je nu eenmaal veel wind waardoor het niet heel relaxt rijden is.

Ook wanneer je klein bent is deze motor ideaal, ik met mijn 1,56 kan met twee voeten plat op de grond en kan de motor dus zittend verplaatsen (enorme plus). Het gewicht van de motor is absoluut niet voelbaar, zelfs niet als je de motor dus zittend erop verplaats echt bizar. Wel zou ik er een ander stuur op zetten zodat deze iets dichterbij zit, waardoor je wel comfortabeler kan zitten. Verder is het zadel enorm comfortabel en komt er een leuk geluid uit deze standaard uitlaat die erop zit!

Conclusie van de mystery guest: deze motor is comfortabel, rijdt ontzettend soepel, heeft veel koppel en eigenlijk mocht ik hem wel laten staan zodat hij de motor kon houden. En het enige wat ik zag was een big smile. Ik denk dat dit wel genoeg zegt!

Kortom: ik ben enorm onder de indruk (en papa ook) en zou zeker nog wel eens zo’n motor willen rijden maar misschien van een ander merk. Ik ben enorm dankbaar en blij dat ik deze toffe ervaring heb mogen op doen. Er is wederom een nieuwe wereld voor mij open gegaan en dat is wat ik zo leuk vind aan het motorrijden. Het stopt eigenlijk nooit met ontdekken!

Indian Scout op ameland met Anita Polet

Wil je nu meer zulke leuke artikelen lezen?

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 anitapolet.nl

Translate ยป